lördag, januari 01, 2000

Exlibris - En vanlig läsares bekännelser

Anne Fadiman
EXLIBRIS - EN VANLIG LÄSARES BEKÄNNELSER
Essäer - Albert Bonniers Förlag
[+]

Tänka sig. Jag, en för det mesta väldigt hövisk bokälskare (s 47), lockas av denna bok till att göra markeringar i marginalen. Visserligen i blyerts och ganska svagt, men ändå. Till att vika hundöron (s 50) har jag ännu en bit, men det är förmodligen inte långt borta. Ytterligare ett par genomläsningar av kapitlet "Gör aldrig så med en bok" och jag är där.

Med ett förtjust och igenkännande leende på läpparna läser jag denna utsökt vackra tillika lysande översatta bok (formgivning: Birgitta Emilsson, översättning: Gertrud Hemmel). I arton charmiga och roliga essäer skriver Anne Fadiman, amerikansk journalist, om sin livslånga kärlek till böcker och språk, om fröjden med flerstaviga ord (s 23), om obotliga korrekturläsare (s 87), om antikvariat, bokmalar, högläsning, bokhyllor... ja, praktiskt taget det mesta i litteraturens värld behandlas i Exlibris.

Jag har egentligen bara en sak att säga: köp den här boken, markera i marginalen, skriv dit dina kommentarer till texten, använd den och framför allt - älska den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...