lördag, januari 01, 2000

Ormbäraren

Unni Lindell
ORMBÄRAREN
Kriminalroman - Forum
[0]

Epitetet deckardrottning, är vi inte rätt trötta på det nu? Unni Lindell sägs i alla fall vara Norges nya och för tillfället hetaste. Hennes bok Ormbäraren kom ut redan 1996 och inleder en trilogi med kriminalkommissarie Cato Isaksen som huvudperson. Den andra boken, Drömmefangaren, kom förra året och den tredje, Sörgekåpen, gavs helt nyligen ut i Norge.

Cato Isaksen har ett ganska problematiskt privatliv. Frånskild med två tonårssöner lever han nu tillsammas med sin nya yngre kvinna och början på "andra kullen", den lille sonen. Han slits mellan de båda familjerna, samtidigt som han hamnar mitt i en besvärlig mordutredning. Stressen på honom blir hård, distansen blir allt svårare att hålla.

Ormbäraren är en otäck historia, där alla de nödvändiga (?) ingredienserna finns med: trött polis, iskall seriemördare, komplicerad mordgåta, vass samhällskritik, lagom tjatiga och krävande familjer, dramatisk upplösning. Unni Lindell sägs skriva poetiskt och det må så vara. Själv önskar jag ibland att boken redigerats hårdare, det finns tillfällen då beskrivningarna av vad som finns på ett visst tidningsomslag, hur en polisman tar upp ett paket tuggummi, öppnar det, stoppar ett tuggummi i munnen etc, blir väl detaljerade för min smak. När jag läser att alla tre böckerna om Cato ska filmas, blir jag inte ett dugg förvånad, för det här känns ibland som att läsa just ett filmmanuskript, på gott och ont. Men det är spännande och välskrivet och jag läser därför gärna de återstående delarna i trilogin om kriminalkommisarie Isaksen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...