lördag, januari 01, 2000

Oskuld

Jonas Gardell
OSKULD (OCH ANDRA TEXTER)
Essäer - Norstedts
[0]

I Jonas Gardells nya bok samsas reseberättelser (mycket bra) med religösa bibelgrubblerier (nja) och äldre texter som "oskuldsmonologen" ur scenshowen "Komma tillbaka" (toppen). En salig (!) blandning, alltså. Jag fastnar som sagt främst för de tolv reseberättelserna som Gardell skriver från tolv olika platser på vårt klot. På ett väldigt personligt sätt berättar han om hur det går till i turistfällan Las Vegas, om vad man gör på bastuklubbar i Hamburg, om sina samtal med de prostituerade pojkarna på en thailändsk sandstrand, om sin jakt på djävulsstatyn i Madrid. Det är förstås inga "vanliga" resereportage, nej, det vore väl ingen Gardell-bok om det inte också samtidigt var väldigt naket och självutlämnande. Och tankeväckande. Och ibland provocerande.

De där bibelgrubblerierna då? Till viss del är det rena grekiskan för mig. Eller rena hebreiskan, kanske jag ska säga. Gardell bollar i dessa stycken med ord och deras betydelser samtidigt som han diskuterar bibelställen fram och tillbaka. Under några sidor är jag ganska borta, men jag kommer förstås igen till avslutningen, som består av ett par tre texter från "I mellanmjölkens land". Dessa, liksom boken i övrigt, håller för många läsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...