tisdag, januari 01, 2002

Smärtbäraren

Åsa Nilsonne
SMÄRTBÄRAREN
Thriller - Forum
[+]

Vilken märklig bok! Vilken bra bok! Den liknar inget annat jag tidigare läst, varken av författaren själv eller från någon annans penna. I centrum står Ada Zack, en ung kvinna som har begåvats med en märklig förmåga. Hon kan ta steget in i en annan kropp, ersätta själen (eller liknande...) med sin egen och därmed ta hand om de problem som klienten i fråga brottas med. Är klienten överviktig? Med hjälp av sin talang kan Ada ställa in kroppen på att låta bli sötsaker och vänja sig vid motion. Käpphästen är tänder, när hon har hand om en kropp borstar hon alltid med elektrisk tandborste, länge. Lider personen av värk? Tandläkarskräck? Ada tar hand om det också. Hon anlitas ofta av en plastikkirurg som behöver hennes hjälp innan han sätter kniven i sina patienter, allt för att slutresultatet ska bli så tillfredsställande som möjligt.

Men så går det förstås snett. Klienten som Ada arbetar med, en överviktig medelålders kvinna, blir allt svårare att kontrollera. "Kroppen", som Ada alltid benämner sin tillfälliga hemvist, råkar dessutom ut för flera olyckstillbud och situationen börjar bli allt farligare. Deckarhistorien och dess intrig tillhör inte de allra starkaste jag stött på, men berättandet där runt omkring, de detaljerade beskrivningarna av hur våra kroppar fungerar och reagerar, fängslar mig och jag sträckläser boken.

Från Åsa Nilsonnes hemsida hämtar jag en hel del intressant information, t ex att det var Karin Alvtegen som inspirerade till formen. Hon skriver sina böcker utan synopsis, utan att veta från dag till dag vad som skulle hända. Jag blev nyfiken på att ta reda på om jag också kunde skriva så. Jag prövar, och det blir till min stora förvåning en roman som så småningom får titeln "Smärtbäraren", berättar Åsa Nilsonne. På hemsidan läser jag också att den fjärde och sista delen om Monika Pedersen beräknas komma ut hösten 2003, titelföreslag: Apelsinteorin. Själv vill jag gärna läsa fler böcker skrivna enligt Alvtegens recept, Åsa Nilsonne har lyckats bra med att göra metoden till sin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...