tisdag, januari 01, 2002

Under täcket

Marian Keyes
UNDER TÄCKET
Kåserisamling - Norstedts
[0]

I sin ungdom drömde Marian Keyes vackra drömmar om att bli journalist. Tyvärr lyckades hon inte komma in på utbildningen, men eftersom hon sedan dess har skrivit böcker som Vattenmelonen, En oväntad semester och Sista chansen fick hon för några år sedan erbjudande om att skriva små kåserier. Dessa har sedan publicerats i irländsk och engelsk press och de bästa av dessa självbiografiska texter (för hon ville absolut inte skriva ihop några djupanalyser av brännande dagsaktuella frågor) har nu samlats ihop till boken Under täcket. Det är en salig blandning och kvaliteten är väl lite ojämn, men eftersom den här boken får mig att skratta (inte vanligt) tycker jag om den.

Jag gillar att fnissa igenkännande när Marian berättar om hur hon följer med sin i vanliga fall så försynte man på fotbollsmatch i Han som huligan. Jag skrattar högt åt skildringen av hur det gick till när hon skulle ta körkort och jag ler åt mina egna minnen från arbetslivet när jag läser Att softa på jobbet är ett hårt arbete. Igenkänningsfaktorn i hennes böcker brukar vara hög, man får lätt en känsla av att hon är väl som folk är mest. I dessa krönikor letar hon hus, oroar sig över vikten, men äter ändå lite för mycket choklad, brottas med bångstyriga hantverkare, är rädd för hundar, bråkar med partnern, funderar på att skaffa barn, går på fest, köper alldeles för många skor och skriver succéromaner på löpande band... Tonen är varm och personlig, den uppskattas så klart inte av alla, men vi som gillar hennes tidigare böcker kan glädjas åt att den nya boken är i precis samma stil.

Lite mer personligt blir det i Fyllan är ett främmande land, en ej tidigare publicerad text, där Marian Keyes rakt på sak och utan sentimentalitet berättar om hur hon blev alkoholist och också hur hon kom ur den onda cirkeln, ett tema som känns igen från En oväntad semester. En del annat material har också tidigare använts i romanerna, men det känns inte alltför uppenbart, utan bara kul att läsa historien bakom. Under täcket är förstås ett måste för alla Keyes-fans. Och de är många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...