onsdag, januari 01, 2003

Nära Eden

Anita Shreve
NÄRA EDEN
Roman - Wahlström & Widstrand
[0]

Efter många år återvänder Andrew hem till den lilla sömniga småstaden för att begrava sin mor och rusta upp/sälja sitt barndomshem. Parallellt med den handlingen tas man med till Andrews, Andys, barndom och ungdomsår, där mycket kom att handla om Eden Close, hittebarnet som kom till grannfamiljen som baby. I en kartong lämpades den lilla av framför grannhuset och Andrew funderade många gånger på vad som skulle ha hänt om lådan råkat hamna utanför hans grind i stället. Trots de varma känslor som så småningom växer fram mellan de båda ungdomarna hade Andy alltid svårt att se Eden som något annat än en lillasyster, vilket gör dem båda frustrerade, något som de hanterar på vitt skilda sätt.

En natt för sjutton år sedan väcktes familjen av skottlossning och skrik från grannhuset. Något fruktansvärt hände där, mr Close dödades, men riktigt hur det gick till har inte klarlagts. Eden blev i en sorts stridens hetta skadad för livet, men vittnesmålen, från vad man kan förvänta sig är respekterade medborgare, skiljer sig åt på flera punkter. Under åren som har gått sedan Andrew flyttade hemifrån, gifte sig, skaffade barn, skilde sig, har han ännu inte slutat grubbla över händelsen. Han har heller inte varit hemma i sitt barndomshem i många dagar innan han återigen blir indragen i Edens förtrollade värld. Hon har på grund av sitt handikapp aldrig lämnat hemmet och Andrew känner sig än en gång som storebrodern som ska hjälpa och stötta. Eller kan det mot alla odds bli ett annat slut på sagan?

Nära Eden är författarens andra bok i år, romanen Sjöglas kom i våras på Albert Bonniers förlag. På originalspråket är titeln ännu vitsigare, kan jag inte låta bli att påpeka, Eden Close, Nära Eden... Ja. Jag vet inte riktigt varför jag läser Anita Shreves böcker. Mina favoriter i hennes bokkollektion är fortfarande Pilotens hustru och Vikten av vatten. Varken Sjöglas eller Nära Eden lyckas i mina ögon riktigt nå upp till den nivån, men de är alltjämt läsvärda, med en speciell stämning, ofta romantisk, fast med en vassare, eller kanske sorgligare, udd. Båda böckerna har i alla fall karaktärer som jag tänker på även efter det att boken är utläst. Men jag känner mig lite missnöjd, fast ändå inte, liksom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...