torsdag, januari 01, 2004

Blindspel

Stephen Booth
BLINDSPEL
Kriminalroman - Minotaur
[+]

Stephen Booth har blivit en av mina allra största favoriter när det gäller kriminalromaner, så när han kommer ut med en ny Cooper-Fry-bok är det en riktig högtidsstund för mig. I den fjärde boken i serien har kriminalassistent Ben Cooper och hans chef, kriminalinspektör Diane Fry, fortfarande inte rett ut sin trassliga relation och jag verkar aldrig kunna tröttna på att läsa om deras komplicerade förhållande. Möjligen är inte alla lika besatta som jag, så därför kan jag inte rekommendera att man börjar med den här boken om man aldrig har läst författaren förut. Eftersom förhållandet mellan Cooper och Fry inte utvecklas nämnvärt i Blindspel förstår man nog inte särskilt mycket om man man inte har läst någon av de föregående böckerna.

Och kanske blir man inte heller lika översvallande entusiastisk inför Stephen Booth om Blindspel är den första boken man läser. Inte så att den blev en besvikelse, boken är verkligen inte dålig. Nej, snarare är den bara minst bra av de böcker som hittills har kommit ut i serien. Intrigen är blott ljummet intressant, behållningen för mig ligger i att jag återigen får träffa mitt favoritpolispar, om jag nu får bunta ihop de två motpolerna till ett "par". (Jag misstänker nämligen att ingen av dem skulle gilla det något vidare... [= ganska besatt kommentar])

Handlingen då, den "ljummet intressanta"? Fry håller i utredningen av ett fall där en ung kvinna, Emma, är anmäld saknad sedan två år. De förtvivlade föräldrarna lever fortfarande i hopp om att dottern en dag ska komma tillbaka. De ger ett allmänt förvirrat intryck och det är inte lätt för polisen att få deras hjälp i utredningen. Mitt i alltihopa lånas Ben Cooper ut som rådgivare till något som kallas för landsbygdsteamet, det vill säga de små byarna i Peak District, där handlingen sedan utspelar sig till största delen. En man har hittats mördad, en man som bodde i den lilla byn Withens, och som Cooper snart upptäcker vill man där helst sköta sig själv. Att kalla byn inavlad är kanske att gå lite för långt, men så gott som alla är släkt med alla och de har vad det verkar en hel del skumma affärer för sig. Polisen är därför inte särskilt välkommen när de försöker gå vidare med mordutredningen, men voilà! Man upptäcker att det finns ett samband mellan Frys och Coopers respektive fall och så korsas deras vägar återigen. Nya, bra personer förs in i handlingen, som Tracy Udall, tuff polisassistent och ensamstående mamma, och dessutom någon som verkar misstänkt lik ett love-interest för Ben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...