torsdag, januari 01, 2004

Da Vinci-koden

Dan Brown
DA VINCI-KODEN
Thriller - Albert Bonniers förlag
[+]

Oj, så den här boken kommer att bli film! tänkte jag redan innan jag hade läst att så var fallet i Aftonbladet (regissör: Ron Howard, premiär: nästa år). Det antog jag inte bara på grund av att inledningsscenen har lånat drag av Äventyraren Thomas Crown (Pierce Brosnan och Rene Russo), med konstmuseum (här Le Louvre) med ovärderliga konstverk, smarta trix, inbrottslarm och skyddande gallerväggar. När historien rasslar igång, och det gör den snabbt, det är gasen i botten direkt, kan jag se varenda scen framför mig, höra varje replik precis som i en film. Att boken blivit en megasuccé i USA (den har sålt bättre än precis alla andra skönlitterära böcker för vuxna under de senaste fem åren!) bidrog väl också till mina spekulationer...

Men Da Vinci-koden är betydligt mer än en vanlig, simpel tjuv-och-polis-rulle. Lektioner i religion och konsthistoria blandas med biljakter, spioner och mystiska brödraskap och blir till en maffig berättelse, full av intressant symbolik, kluriga ordgåtor, fascinerande spekulationer och oväntade vändningar. Egentligen vill jag inte avslöja för mycket av handlingen, jag unnar varje läsare att själv svepas med av den. Men huvuddragen, okej. Den amerikanske konsthistorikern och symbolikexperten, Robert Langdon (som beskrivs som en Harrison Ford i tweekavaj !), har rest till Paris för att hålla en föreläsning i sitt ämne och för att träffa en viss Jacques Saunière, indententen på Louvren. Mötet hinner aldrig bli av, eftersom Saunière hittas död mitt inne i muséet, under väldigt märkliga omständigheter. Han har dock hunnit teckna ner ett slags chiffer på golvet bredvid sig, varför man kallar in den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu. Tillsammans börjar Langdon och Neveu klura på gåtans lösning, vilket för dem ut på en farlig resa.

Dan Brown har jag aldrig tidigare hört talas om, men detta är hans fjärde roman, den första som översatts till svenska. Det är svårt att inte bli fascinerad av Da Vinci-koden, en underhållande spänningsroman som sannerligen är... hur är det nu de säger... unputdownable! Men är du mest sugen på djuplodande personporträtt och psykologiska funderingar kring den kriminelles karaktär, bör du välja något annat att läsa. Personerna är för det mesta lika platta som det papper de beskrivs på, men det stör faktiskt inte mig det allra minsta. Och du, beväpna dig med ett måttband. Du kommer att vilja ha det när du kommer till sidan 110, precis som du något hundratal sidor senare börjar rota igenom Disney-filmerna i videohyllan... precis som du av någon anledning studerar Leonardos Nattvarden med förstoringsglas... Da Vinci-koden rekommenderas varmt, den är på gränsen till "ett måste"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...