tisdag, april 17, 2007

Månadens tyska

En psychothriller kallas Die Therapie av Sebastian Fitzek och det stämmer utmärkt, till en början tänker jag också på Harlan Cobens Berätta inte för någon. Precis som huvudpersonen i den boken (doktor David Beck) kämpar doktor/psykiater Viktor Larenz, mot sorgen, i Viktors fall efter dottern, tolvåriga Josy, som försvann under mystiska omständigheter fyra år tidigare. Nu har doktor Larenz dragit sig tillbaka till en liten isolerad ö för att få vara i fred, men så knackar en okänd kvinna som vill få behandling på stugdörren. Doktorn är först inte särskilt intresserad, men så får han höra att kvinnan lider av hallucinationer där en flicka som verkar märkligt lik hans försvunna dotter figurerar.

Allt är mycket mystiskt och det är lätt att bli indragen i berättelsen. Eftersom kapitlen ofta avslutas med en effektiv cliffhanger och räknar ner mot Sanningen med rubriker som "Fem dagar innan sanningen, fyra dagar..." osv vill jag bara fortsätta läsa.Det är synd att så lite tysk litteratur översätts till svenska, för den här boken tror jag många krimi-fans skulle gilla. Kanske hittar filmen som ska spelas in nästa år till Sverige, fast... det är väl inte särskilt troligt. Författarens andra bok, Amokspiel, kommer definitivt att ligga i min Warenkorb vid nästa beställning från bol.de.

8 kommentarer:

  1. Anonym09:17

    Oj, vad jag gillade den här!
    En "psykothriller" som verkligen gör skäl för namnet, med ett slut som man väl antingen älskar eller hatar...
    Fitzek är given i min nästa beställning också!

    SvaraRadera
  2. marianne: åh, tänk om du kunde översätta den till svenska? Det är en bok jag vill kunna rekommendera till "alla" och tyskkunskaperna är s a s begränsade i min omgivning. Eller tror du att något förlag redan har fått upp ögonen för den?

    Håller med dig om slutet, jag gillade det, visst blev man överraskad... Vi får väl se vem av oss som hinner läsa Amokspiel först! ;-) Har f ö inte tänkt beställa något förrän senare i höst, min SUB är fortfarande välfylld. Tack och lov.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:51

    Nja, jag översätter inte skönlitteratur, utan jobbar med facktexter av olika slag.
    Men via en googling på författarnamnet hittar jag en översättning till danska, så visst finns det hopp?!


    Min SUB är gigantisk, men jag kan nog inte avhålla mig från att beställa i alla fall...
    Dagen inleddes med ett besök på "Krimi-Couch", så snart är det kört.

    SvaraRadera
  4. *suck*, du får inte fresta mig så. Nu har jag varit inne på bol.de och fyllt på min Wunschliste. Har ju ett litet Guschein som måste användas innan den sista juni, så det blir väl typ fri frakt i så fall.

    SvaraRadera
  5. Anonym17:54

    Nu är det kört.

    SvaraRadera
  6. Åh, åh, berätta! Berätta!

    SvaraRadera
  7. Anonym09:39

    OK! Det blev förstås Fitzek, och de tre Ina-Henkel-deckarna av Paprotta som jag inte hade tidigare. Sedan hittade jag "Der Bastard" av Roman Rausch & Blanka Stipetic på Krimi-Couch samt "Der Duft des Kaffees" av Gerhard J. Rekel.
    Tre Paprotta kanske var att ta i, men "Sterntaucher" var ju så bra, den sitter kvar i huvudet fortfarande.

    SvaraRadera
  8. Spännande! Fitzek, förstås, den lockar ju väldigt efter Die Therapie, och en Paprotta (Die ungeschminkte Wahrheit) ligger och väntar i min SUB. Kanske blir jag lika förtjust i Ina Henkel jag också! Nu är det dock Mona Seiler som gäller, hade tänkt klara av Untreu först.

    Der Bastard verkar också bra. Har du läst fler böcker om kommissarie Kilian? Funderar på att lägga den i min Warenkorb, fast den får jag nog återkomma till i ett separat inlägg...

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...