onsdag, juni 20, 2007

Bokfemman v 25

Jag har varit på väg flera gånger (som förra veckan när det var deckare, eller v 18, eller v 21 och 22), men nu kan jag inte låta bli att hoppa på Malins bokfemma!

"Veckans tema för Bokfemman är att sammanfatta halvåret som gått. Nämn de 5 bästa böckerna du har läst hittills i år. "

Jag är allt du drömt - Ali Smith, säkert ingen överraskning för den som läste min förälskade recension.
Die Therapie - Sebastian Fitzek, en "psychothriller" som skrämmer brallorna av dig.
History of love - Nicole Krauss, gillade denna lite Auster-inspirerade berättelse.
Onåd - J M Coetzee, en riktig läsupplevelse som är svår att glömma.
Mannen i mina drömmar - Curtis Sittenfeld, författarens efterlängtade andra roman höll för mina högt ställda förväntningar.

6 kommentarer:

  1. Kul att du också hänger på! Onåd har jag tänkt läsa länge nu, men inte kommit mig för. Får ta tag i det nu i sommar. Vi diskuterade den boken på jobbet häromdagen och den verkar riktigt intressant.

    SvaraRadera
  2. Malin: som sagt, jag har varit på väg att hoppa på flera gånger, men det har av någon anledning aldrig blivit av. Nu var jag liksom tvungen! Och Onåd är verkligen en bra och tänkvärd bok, inte alls svår, som man kanske ibland kan tro om Nobelpristagare, utan faktiskt lättläst. Perfekt sommarläsning!

    SvaraRadera
  3. Åh, är Onåd lättläst, det låter bra! Min engelsklärare på gymnasiet rekommenderade flera av Coetzees böcker, och de verkade intressanta men eftersom läraren hade en benägenhet att rekommendera "svåra" böcker har jag inte vågat mig på någon.

    Jag har kikat på din blogg några gånger, förresten. Det är kul att läsa om lite tyska böcker. Jag har tänkt börja läsa på tyska, men har svårt att komma igång. Jag får nog börja med en barnbok så att jag kommer in i det och inte ledsnar, min tyska tyvärr är inte världsbäst...

    SvaraRadera
  4. Maria: kul att du har hittat hit, och att du också funderar på att läsa på tyska. Visst kan du börja med en barnbok, men annars kan jag rekommendera att läsa någon chick-lit eller krimi. Ofta lättläst och dessutom "tvingar" man sig att läsa vidare - man ju veta hur det går. Många boktips finns i kommentarerna till Tyska läsprojektet!

    SvaraRadera
  5. Anonym16:05

    Läste precis ut "Jag är allt du drömt" och håller med dig. Riktigt, riktigt bra!

    SvaraRadera
  6. em: vad kul, det är verkligen en bok man minns länge. Och kan läsa om, jag är redan sugen på att göra det.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...