onsdag, juni 13, 2007

Månadens tyska - en till

Die Stimmen av Christa von Bernuth, i svensk översättning Rösterna, där polisen med kriminalkommissarie Mona Seiler i spetsen är på jakt efter en seriemördare. Spännande polisutredning förstås, otäcka mord, där offren har strypts med en stålsnara, minst lika otäck skildring av en man som under många år misshandlat sin hustru, ja, det är ganska otäckt överlag. Spåren för så småningom polisen till en exklusiv internatskola, som det visar sig att alla offer har någon sorts koppling till.

Dessutom en god dos polisprivatliv. Mona Seiler är ensamstående mamma till Lukas, hennes ex har en del skumma affärer för sig, hon har haft en komplicerad uppväxt och det är inte bara de kriminella som bråkar med henne på jobbet. Inte alla kollegor uppskattar en kvinnlig chef. Språket utgjorde en utmaning till att börja med, men snart kände jag att jag kom in allt bättre i boken. Jag ser fram emot att fortsätta med författarens andra bok om Mona Seiler, Untreu (Otro).

10 kommentarer:

  1. Anonym16:41

    Jahapp, ännu en författare att kika närmare på :o)

    Själv har jag just läst ut "Pilzsaison" av Bernd Franzinger. Skräp, tyvärr.

    Sedan har jag beställt en prenumeration på "Bücher": www.buecher-magazin.de
    Den är bra, jag läste ett par utgåvor för något år sedan.
    Man får testa två gratisnummer om man vill, och det vill man väl?

    SvaraRadera
  2. Christa v B har jag många gånger tänkt läsa på svenska, har hört en del positivt om Rösterna, men det här är ju bättre! Och så stryker jag Bernd från min lista då... nej, han stod faktiskt aldrig med på den. ;-)

    Och tack för tipset om Bücher, det ska jag titta närmare på. Menar du att de skickar till Schweden också?

    SvaraRadera
  3. Anonym08:29

    Morrn!

    Jodå, de skickar till Sverige. 26,10 Euro för helår (6 nummer).

    SvaraRadera
  4. marianne: låter ju inte alls dumt det där. Kollade lite på webbsidan, bl a Die 10 besten Bücher och insåg hur många böcker jag vill läsa - och hur många jag aldrig kommer att hinna läsa! Finns det något botemedel mot lässtress??

    SvaraRadera
  5. Anonym13:20

    Nej, det gör det nog inte :-)


    Kikade lite på tio-bästa-listan, och hittade några författare jag känner till.
    Vi läste Eichendorff på universitet, fast jag minns den inte (ca 10 år sedan). Merciers förra bok, "Nachtzug nach Lissabon" står än så länge oläst i hyllan, men verkar väldigt bra.
    Av Haslinger har jag läst "Opernball" och "Das Vaterspiel". Testa "Opernball" om du blir nyfiken på honom.

    SvaraRadera
  6. Anonym20:56

    Åh, den tidningen måste testas! :)

    SvaraRadera
  7. Anonym10:11

    Hej Bokmoster!
    Jag jobbar på ett mindre kommunbibliotek och köper bl.a. in litteratur på skolspråken, hittade Din sida och blev så glad, det är jättebra tips. Vår tyska-hylla är lite tung och styvmoderligt behandlad men det skall bli ändring på det nu.
    Tack!
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Lotta: jätteroligt att kunna hjälpa till! Låntagarna är att gratulera! På mitt lilla kommunbibliotek finns inga böcker på tyska alls, vare sig tunga eller lätta.

    SvaraRadera
  9. Anonym18:21

    Men... visst vet ni att vi bibliotekarier alltid blir glada för inköpsförslag? Vi kan ju omöjligtvis vara inlästa på alla sorters litteratur. Vi behöver Er läsare.
    lotta

    SvaraRadera
  10. Lotta: då ska jag helt klart bli bättre på att lämna inköpsförslag!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...