tisdag, januari 22, 2008

Den gången med hunden

Pia Juul
DEN GÅNGEN MED HUNDEN
Noveller - Kabusa Böcker
[+]

Danska Pia Juul är ny bekantskap för mig, men hon har tidigare gett ut flera böcker (diktsamlingar, fler noveller samt en ungdomsbok) på svenska, på just Kabusa Böcker. Med nya novellsamlingen Den gången med hunden i min hand förväntade jag mig vardagliga berättelser, kanske med någon sorts twist, så mycket hade jag läst mig till i andra recensioner. Ändå känns det som om jag fick mer än så. Hela 22 noveller får plats på de ca 140 sidorna, där Juul levererar skarpa ögonblicksbilder, gång på gång. Det är ofta mycket berörande, trots att man som läsare inte får mer än en väldigt snabb inblick i karaktärernas liv.

Skötselråd för Lydia, där författaren på bara två sidor tecknar ett engagerande porträtt av en demensjuk kvinna, samt Mannen på taknocken, om en kvinna som lyckades fånga sin mans allra sista ögonblick på bild, är bara två av novellerna som griper tag lite extra. Den gången med hunden är en otroligt bra novellsamling, som jag hoppas att många kommer att läsa. För min egen del är Pia Juul ytterligare en av Kabusas danskor (se: Ida Jessen) som jag vill återvända till.
[Köpinfo]

2 kommentarer:

  1. tack för detta tipset! Jag kommer garanterat att läsa Skötselråd för Lydia. Det känns som att det finns så få böcker som lyckas att verkligen skildra demens så att folk förstår.

    SvaraRadera
  2. amoroso: ja, den kan jag verkligen rekommendera. Finns många andra bra noveller i samlingen också.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...