måndag, mars 03, 2008

Bokfemman v 10

Åååh! Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema! Jag valde och vrakade bland mina favoritämnen ("aka-porr", författare, bibliotek...) och korade vinnaren. Forskning! Gärna naturvetenskap o/e litteratur. Carol Shields är min favorit i det fallet, så ett par av hennes böcker hamnade på listan.

The Evolution of Jane - Cathleen Schine. Galapagosön. Och Charles Darwin. Och två före detta bästa vänner.
Påskön - Jennifer Vanderbes. Ja, man fattar ju var den utspelar sig. Två olika kvinnoöden, i två olika tider, korsas. (Har skrivit något litet om den tidigare.)
Mary Swann - Carol Shields. Litteraturforskning, i form av en litterär kriminalgåta.
Kärlekens republik - Carol Shields. Folklivsforskning om sjöjungfrur.
Strandsatt - Barbara Vine. Spännande psykologisk thriller, plus en vetenskaplig kryssning i Alaska.

4 kommentarer:

  1. Anonym22:09

    Ja! Mary Swann! En av mina älskade favoriter. "Ibland det händer att man söker"... avslutningsdikten... mmm

    SvaraRadera
  2. inga-lina: ja, visst är den fin? Har du läst något mer av Shields?

    SvaraRadera
  3. Anonym21:09

    Bokfemma levererad!

    SvaraRadera
  4. dieva: kul! Jag kommer och tittar.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...