tisdag, december 02, 2008

Fay Weldon

Titta, jag vann! Med en bok jag har läst tusen gånger ungefär, plus sett tv-serien och film, så skam vore väl annars... Tack, lotten/Lotten! <-- världens äldsta skämt, sorry, men jag befinner mig i glädjeyra just nu! :-) I mina hyllor står en rejäl samling Fay Weldon, av äldre datum. Jag tappade bort henne någon gång under 90-talet, jag minns dåligt och rådfrågar min läsdagbok. Så här skrev jag om de senaste böckerna jag läste av henne (1999):

Big Women - om det feministiska förlaget Medusas uppgång - och fall. Bra!

Söndring - efter alltför många skvalpiga böcker om vattenmeloner och för stora bakar, njuter jag av Weldons precisa, bitska språk. Boken handlar om Angelica/Angel/Lady Rice/Jelly - en kvinna som har splittrat, eller kanske perforerat, sin personlighet i flera.

Också: 80-talet! Vart tog du vägen?

6 kommentarer:

  1. Grattis!

    Jag fattar aldrig ett pip av Lottens julkalender ...

    SvaraRadera
  2. marianne: ja, jag vet, det brukar vara jättesvårt. Men Hondjävulen är förstås en bok jag kan utan och innan. Tack, förresten! ;-)

    SvaraRadera
  3. Anonym21:56

    Plötsligt dyker den goda Fay upp lite varstans i bloggosfären, kul! Jag har haft samma relation som du till henne, men nu kanske jag borde återuppta den.
    Handlar Söndring om de där klonerna? Fyra kvinnor stämmer, men jag jänner inte igen namnen.

    SvaraRadera
  4. snowflake: hm, som jag minns Söndring handlar den snarare om personlighetsklyvning, men jag är inte helt säker. Boken står inte i hyllan, så jag kan inte kolla. Men jag verkar ju ha tyckt om den!

    SvaraRadera
  5. Anonym22:04

    Jag har listat ut att jag tänkte på en som hette nåt med Blabla Joanna May, så jag hade fel i alla fall.
    Det verkar som att det finns en del att ta igen på Weldon-fronten.

    SvaraRadera
  6. snowflake: aha, The cloning of Joanna May. Den har jag läst med svensk titel Avbilder, men det var så länge sedan att jag inte minns så mycket. Men den var säkert bra! ;-)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...