onsdag, februari 18, 2009

Lärarinnan i Villette

Ingrid Hedström
LÄRARINNAN I VILLETTE
Kriminalroman - Alfabeta
[0]

Det börjar inte så bra för mig och Ingrid Hedström, som inleder sin debut med en lång förteckning över personerna som förekommer i boken. Det är inte mitt favorittrick, men i ärlighetens namn får jag användning av namnlistan, eftersom det i Lärarinnan i Villette kryllar av personer att hålla ordning på. Titelns lärarinna är en äldre dam som tyvärr råkar riktigt illa ut, Villette är den lilla belgiska (fiktiva) staden där hon blir påkörd av en smitare och sedan avlider. I samma stad arbetar Martine Poirot som undersökningsdomare och hon får hand om fallet. Vittnen till händelsen menar att det inte alls var någon olycka, tvärtom tog bilföraren sikte på kvinnan.

I ett parallellspår forskar Martines man, historikern Thomas, i gamla, dammiga arkiv om en medeltida massgrav som upptäckts i trakten. Inget är nytt under solen, för makarnas båda fall visar sig ha en hel del likheter. I bakgrunden finns också hela tiden spåren efter Belgiens koloniala historia. Lärarinnan i Villette utspelar sig under våren 1994, tidningarna rapporterar om strider i Rwanda, Martines notarie har släkt som befinner sig mitt i kaoset.

Ingrid Hedström lyckas inte helt få mig på sin sida, men jag blir intresserad av Martine Poirot, jag gillar att läsa om det belgiska med våfflor, byråkrati och titelsjuka - även om jag aldrig får riktigt klart för mig vad en undersökningsdomare är. Lärarinnan i Villette belönades 2008 med Svenska deckarakademiens pris för bästa svenska debut och nu finns den också i pocket. Nästa bok i kriminalserien kommer snart, Flickorna i Villette heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...