måndag, maj 18, 2009

Tematrio – Norge/Sverige

Berätta om tre norska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

Intressant utmaning! Norge är ett land jag har tänkt utforska lite närmare litterärt, alltså något utöver mina deckarfavoriter Unni Lindell och Jo Nesbø. Till dess kan jag bjuda på två godbitar:

Vad jag älskade - Siri Hustvedt
Hm. Siri är norskättling, i alla fall… Konsthistorikern Leo Hertzberg blir så fascinerad av en stor tavla att han känner sig manad att ta kontakt med den okände konstnären. De båda männen blir genast vänner och man får följa dem och deras familjer under flera år. Underbart språk och en liten kriminalintrig på det, läs mer i min recension.

Halvbrodern - Lars Saabye Christensen
En fängslande släktkrönika, en riktig tegelsten om tre generationer i Oslo, mormor, mor och dotter, som kommer att få två söner, Fred och Barnum, som är bokens berättare. Halvbrodern är en roman ”om saknad och längtan, om rötter och familjen, en bok som skildrar livets mörka och ljusa sidor både livfullt och gripande”. Läsvärd är också romanen Modellen.

5 kommentarer:

  1. Lars Saabye Christensen var ett helt nytt namn för mig - tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Eg er enig i at Det jeg elsket av Siri Hustvedt er ein favoritt.

    SvaraRadera
  3. Lyran: var så god! Halvbrodern kan jag verkligen rekommendera.

    Bai: den är fantastisk!

    SvaraRadera
  4. Kan verkligen rekommendera Saabyes cirkus också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju gillat de böcker som jag har läst av Lars S C, så visst måste jag ge mig på cirkusen också. Eller "gillat" förresten, Halvbrodern älskade jag!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...