lördag, januari 01, 2005

Ett sista andetag

Stephen Booth
ETT SISTA ANDETAG
Kriminalroman - Minotaur
[+]

Detta är den femte boken om kollegorna Cooper och Fry och för trogna Bokringsbesökare behöver jag väl vid det här laget inte dra upp hur olika de båda poliserna är, vad de har för tidigare historia och så vidare (om du inte har någon aning kan du gärna ta en titt på recensionerna av de tidigare böckerna). I den förra boken, Blindspel, fördes ett antal nya personer in i den pågående handlingen och ett par av dem figurerar även i Ett sista andetag. Till exempel har Diane Frys lillasyster Angie, den sedan länge försvunna, flyttat in hos Fry, om inte för gott, så för ett tag i alla fall. Andra personer har flugit sin kos, men ständigt lika närvarande är landskapet, det karga i Peak District, de små byarna och dess invånare.

Samtidigt som Fry så gott det går försöker hantera sin nya, ovana livssituation har hon som vanligt en del att göra på jobbet. En livstidsdömd mördare, Mansell Quinn, kommer i dagarna att bli frisläppt från fängelset i Derbyshire och allmänheten varnas, med all rätt visar det sig. När Quinns exhustru hittas mördad verkar allt tyda på att han är ute efter att hämnas gamla oförrätter. Quinn blev fjorton år tidigare dömd för det brutala mordet på sin älskarinna, som också var bäste vännens hustru. Men omständigheterna i fallet är som man säger oklara. Till att börja med förklarade Quinn att han var oskyldig, men senare tog han på sig skulden, för att ytterligare en tid senare återigen hävda sin oskuld. Varför? Och varför kan man nu inte hitta Quinn? Och i hur stor fara svävar egentligen Ben Cooper, med tanke på att det var hans pappa som en gång i tiden grep Quinn?

"Lite ljummet intressant", tyckte jag i min recension att den förra boken, Blindspel, var (i och för sig ett omdöme jag har fått ta tillbaka när jag läst om boken. Ibland undrar jag var jag får allt ifrån...). Ett sista andetag biter sig däremot fast direkt, med en intrig som är spännande, med oväntade vändningar och bra personskildringar. Mitt intresse för polisprivatliv får sitt, Ben Cooper ensam i sin lilla lägenhet i staden med sina katter, Diane Fry hemma hos sig med struliga, men efterlängtade, men struliga syrran. Tackar, ännu en bok att återvända till i den enda kriminalserie jag faktiskt läser om med ojämna mellanrum (- för att inte tala om hur snygga böckerna faktiskt är bredvid varandra i bokhyllan)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...