tisdag, oktober 06, 2009

Heja Herta!

Förra året tippade jag Ko Un, 2007 Claudio Magris och 2006 Adonis. Vilken fingertoppskänsla, haha. Mina tre tips står sig säkert bra i år också, fast jag skulle bli glad för Herta Müller.

Är: rumänsk-tysk romanförfattare och essäist
Född: 1953 i Rumänien, där hon tillhörde landets tyska minoritetsbefolkning
Skriver: ett rent, poetiskt språk och metonymiska metaforer som återkommer och utvecklas genom hennes berättelser. Förtryckartemat lättas upp av hennes vackra prosa och av humoristiska glimtar i hennes bildspråk. (Wahlström & Widstrand)
Böcker av Müller: Redan då var räven jägare, Hjärtdjur, Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv, Kungen bugar och dödar

6 kommentarer:

  1. Svenskan hade nyligen (två veckor sen? tre?) en lång fin intervju med henne som gjorde mig väldigt intresserad. Men vilken ska man börja med?

    SvaraRadera
  2. snowflake: finns intervjun på nätet? Den vore intressant att kolla upp. Själv började jag med essäsamlingen Kungen bugar..., där det finns en hel del från Hjärtdjur. Så jag skulle nog göra tvärtom, börja med Hjärtdjur och sedan ta Kungen bugar...

    Har ännu inte läst fler böcker av Müller, men det blir väl snart - nu när hon ska få Nobelpriset och allt! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om den finns på nätet, jag läste den i papperstidningen.

    Ja, det verkar ju oneligen som om många tror att hon får priset, såg att hon rusat på Ladbrokes.

    SvaraRadera
  4. snowflake: oj, har inte sett på Ladbrokes, men det var säkert efter mitt inlägg! (Blygsam, som vanligt...) Ska leta efter artikeln på nätet, senare i dag, men tack för tipset så länge!

    SvaraRadera
  5. Herta Müller- definitivt en synnerligen värdig kandidat. "Hjärtdjur" tyckte jag mycket om. Det blir spännande på torsdag...

    SvaraRadera
  6. Ingrid: ja, mycket spännande!

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...