onsdag, december 02, 2009

Bokfrågornas ABC: B

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Vid min senaste flytt fick jag lova "flyttgubbarna" att inte köpa fler böcker. Någonsin. Vi får väl se hur det blir med det löftet… Men faktiskt köper jag inte särskilt många böcker, jag lånar väldigt gärna på biblioteket. Har med tiden insett att jag faktiskt inte kan äga alla böcker jag vill läsa. Däremot finns det vissa författare jag gärna vill ha alla böcker av. Paul Auster och Margaret Atwood jobbar jag på att komplettera.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Jag läser väldigt sällan ut böcker som jag känner inte tilltalar mig, så därför kan jag egentligen inte säga att jag har läst någon dålig bok... Fast några som har fått mitt sämsta betyg, [-], är Flickorna i Villette, Måntunneln och Danteklubben.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Ja, så klart det finns. Men därmed inte sagt att A-laget alltid är bättre än B-laget. Även om A-laget egentligen är mycket skickligare, kan det lite klumpigare B-laget ha sin charm ibland. Det beror alldeles på dagsformen. Min, alltså.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Nej, jag läser inte biografier, även om det förstås har slunkit med en och annan titel ändå. Någon favorit har jag inte direkt. Fejkbiografier, nej, varför det?

2 kommentarer:

  1. Frågan är om det var smart eller dumt att fråga om en dålig bok. Min läshög krymper... Därmed inte sagt att antalet böcker här hemma blir färre...

    Du är så skönt säker i dina svar!

    SvaraRadera
  2. Lilla O: "skönt säker", ja, med ålderns rätt kanske, ha-ha! Och jag tycker det var smart att fråga om kassa böcker, när jag får tid ska jag läsa alla svar du har fått på den frågan. Min vill-läsa-lista skulle må bra av att bantas en smula.

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...