fredag, april 20, 2012

Änglavakter

Kristina Ohlsson
ÄNGLAVAKTER
Kriminalroman - Pocketförlaget
[+]

Redan efter tio rader har författaren fått mig på sin sida. Då har jag noterat två detaljer som gör mig välvilligt inställd - ett citat av Hitchcock i förordet och sedan en referens till Ira Levins spännande klassiker Bädda för död. Kristina Ohlssons tredje bok om Fredrika Bergman och hennes kollegor vid Stockholmspolisen börjar alltså bra, och det fortsätter bra också. Jag har tidigare haft mina invändningar mot språket (i Askungar och Tusenskönor), men nu är det alls inget jag hakar upp mig på. I stället rycks jag med av handlingen, som varvas med aptitretande protokollsutdrag från vittnesförhör med Fredrika och de andra i utredningsgruppen.

Fallet som Alex Rechts arbetsgrupp ställs inför den här gången är ett ruskigt styckmord, en ung student som varit försvunnen de senaste två åren hittas av "man med hund" och när man gräver vidare på fyndplatsen avslöjas nya hemskheter. Spåren leder underligt nog fram till en känd barnboksförfattare, nu en gammal kvinna som bor på ett servicehem. Ingen har fått ett ord ur henne de senaste trettio åren, men det blir allt tydligare att det är hon som sitter inne med gåtans lösning.

Jag som gillar att läsa om polisernas privatliv får här en rejäl dos, även om det kanske inte känns helt realistiskt att så många i arbetsgruppen blir personligt påverkade av utredningen ... Någon gång skrockar jag lite över genomskinlig intrig, men författaren trixar och fintar tack och lov upp mig på läktaren i alla fall. Jag har läst boken i det nya formatet Excess och det är lite som min tyska favoritchoklad Ritter Sport: Quadratisch. Praktisch. Gut. Nå ja, inte riktigt quadratisch kanske, men nära nog. Mycket praktiskt och gott.

4 kommentarer:

  1. Maria10:36

    Quadratisch. Praktisch. Gut. Yes. Tack för skojiga associationer. Detta var en skön blogg att komma tillbaka till. /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket, Maria! Och välkommen åter :)

      Radera
  2. Jag läser paradisoffer nu och funderar som bäst över vad jag egentligen tycker om den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, det där lät ju intressant ... Har ju tänkt läsa den också förstås.

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...