lördag, april 28, 2012

Månadens tyska: Liebediener

En helt vanlig dag kliver Beyla ut från sin port och får se grannen Charlotte förolyckas, hon verkar fly från en röd bil och blir överkörd av en spårvagn. Beyla blir chockad och det blir aldrig av att hon träder fram som vittne. Senare träffar hon den döda kvinnans släkting som uppmanar henne att flytta från sin murriga källarlägenhet och in i den tomma och betydligt trevligare lägenheten högre upp i samma hus. Pga sitt dåliga samvete går Beyla också på Charlottes begravning och tycker sig där se en man som kanske kan vara mannen i den röda bilen. En man som heter Albert och som bor i lägenheten under henne. De inleder ett förhållande som kommer att präglas en del av Charlotte och vad hon råkade ut för, men allra mest av Beylas svartsjuka och Alberts hemligheter.

Liebediener (1999) har en blurb som säger att boken är "die Liebesgeschichte der neungziger Jahre", nittiotalets kärlekshistoria, men själv tycker jag bara att det är sehr langweilig. Julia Franck är en författare jag har haft ögonen på ett tag. Hennes Die Mittagsfrau, som finns på svenska som Hjärtats blinda fläckar, belönades med German Book Award 2007 och blev det stora internationella genombrottet. Fint, den kan jag tänka mig att pröva, men Liebediener tilltalade mig inte alls och jag läste den inte ens till slutet. Alltid en besvikelse förstås.

2 kommentarer:

  1. Ett bra tips, nu ska jag bara komma igång igen och läsa på tyska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Liebediener kan du hoppa över men Die Mittagsfrau verkar intressant!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...