måndag, april 23, 2012

Tematrio - Världsböcker

Världsbokdagen i dag firas med en lista på världsböcker som är lika med utomeuropeisk litteratur. Ett väldigt bra tema, jag hoppas på mycket inspiration från andra deltagare. Jag är inte jättebra på att läsa utanför engelskspråkiga länder och Europa, men så här ser min trio ut:

1. The Twin - Gerbrand Bakker, holländsk författare (i alla fall en mindre språkgrupp!). Om bonden Helmer som efter tvillingbroderns död tar över familjens lantbruk, något som han aldrig egentligen har velat. Lågmält, ömsint om ensamhet, om livet. En av mina absoluta favoriter hittills i år.

2. Hon simmade i havet vid Guanagaspar - Shani Mootoo, en kanadensisk författare, född i Dublin men uppvuxen på Trinidad. Kan det bli mer världslitteratur än så? Fattige Harry och rika Rose växer upp tillsammans i en magisk värld där solen alltid strålar från en klarblå himmel och guavaträden och kokospalmerna står täta, bästa vänner trots helt olika bakgrunder. Min recension.

3. Två kärlekar - Ha Jin, en författare som är född i Kina, men numera bor i USA. En fascinerande roman som på ett gripande sätt skildrar den svåra krocken mellan gamla traditioner och det nya Kina med andra tankegångar och de människor som hamnar i kläm. Min recension.

4 kommentarer:

  1. Så fina tips! Två kärlekar är okänd för mig, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade mina tips! Två kärlekar tyckte jag mycket om, handlar dock inte så mycket om kärlek som man kanske kan tro ... Rekommenderas!

      Radera
  2. Tack för tipsen, jättespännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en bra utmaning! Känner mig inspirerad att läsa mer världslitteratur nu :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...