tisdag, juni 26, 2012

En brittisk drömbokhandel

Gillade du Drömbokhandeln av Laurence Cossé? Tycker du att böcker som till stor del handlar om andra böcker är något väldigt bra? Då kan The Secret of Happy Ever After av Lucy Dillon kanske vara något för dig. Och tvärtom, om du inte gillade Drömbokhandeln, av olika anledningar, kanske du tycker mer om den här. Precis som i Drömbokhandeln kretsar handlingen kring en bokhandel, i det här fallet också om de två vännerna Anna och Michelle som jobbar där. Deras respektive liv kunde inte se mer annorlunda ut, den ena styvmamma i en stor familj, den andra inbiten singel som aaaldrig mer vill älska någon. ELLER?

Må bra-litteratur var det som gällde när jag under midsommarhelgen knockades av en tråkig influensa. Jag slängde ut handen efter min första Lucy Dillon och precis som jag hoppats fick boken mig att känna mig ganska mycket bättre i feberdimman. Uppbyggnaden av butiken är minst lika trevlig att läsa om som i Drömbokhandeln, men detta är chick lit så det blir med en helt annan känsla. Det finns ingen som bråkar och hotar folk (eller jo, förresten .. fast inte för deras bokval direkt.). Det är även en fördel om du gillar hundar, men vem gör inte det? Precis som i Drömbokhandeln avslutas boken med en lång lista med boktips, här barn- och ungdomsböcker som passar precis lika bra för vuxna. The Secret of Happy Ever After finns ännu inte i svensk översättning, men Forum Bokförlag har tidigare gett ut två av Lucy Dillons böcker (Ensamma hjärtan och hemlösa hundar samt Hundar, hus och hjärtats längtan), så kanske är det något på gång så småningom. Gissar att den kommer att heta något med hjärtan och hundar ... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...