fredag, juni 01, 2012

Tematrio - Engelskspråkigt

Den här veckan vill Lyran ha hjälp med tips på böcker på engelska, "vanliga" romaner. Och jag fick lite svårt att komma på bra förslag, jag läser mycket på engelska och fick problem med att välja ...

1. Mitt första tips är den amerikanska författaren Anne Tyler som jag tycker skriver en lättläst engelska i engagerande böcker, t ex A Patchwork Planet och Noah's Compass.

2. Unaccustomed Earth - Jhumpa Lahiri (JOOM-puh), jag har recenserat den svenska översättningen Främmande jord. Hamnar visst på många av mina listor i olika sammanhang, och det av en anledning: den är väldigt bra!

3. The End of mr Y - Scarlett Thomas, en lite experimentell roman som kom med på Orange Prizes långa lista 2008. Helt udda, men underhållande.

6 kommentarer:

  1. Jag har The End of Mr. Y på min "att läsa"-lista men de andra titlarna har jag missat. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. You are welcome, för att fortsätta det engelska temat :)

      Radera
  2. Tyler är ju en av mina favoriter, ska läsa ngt av henne på engelska - bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, hoppas då att du har några av hennes böcker kvar att läsa :)

      Radera
  3. Noveller är ju ett jättebra tips, Jhumpa Lahiris texter är så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, Anna, noveller passar väldigt bra att börja med, framför allt Lahiris :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...