onsdag, juni 06, 2012

Tematrio - Nationaldagen

Vad passar bättre på nationaldagen än en tematrio om svensk litteratur? Berätta om tre bra svenska böcker! Andra delen av uppmaningen lyder: överraska gärna med lite "udda" författare/böcker. Hm ... När det gäller svenskt har jag mina älsklingar, Voors, Hermanson och Naumann. Sen blir det nog ganska mainstream. Men jag hittade tre titlar att tipsa om i alla fall.

1. Ön - Lotta Lundberg. Jag fängslades av denna skildring av en paradisö, någonstans i Stilla havet. Den svenska läkaren Olivia hamnar mitt i en utredning om sexuella övergrepp, då tre socialarbetare från London dimper ner för att ställa allt till rätta, enligt västerländsk måttstock förstås. Spännande och tankeväckande.

2. Livet vinkar (som en Kurt) - Katarina Danielsson. En alldeles ovanlig bok om helt vanliga människor, om kärlek, saknad och vänskap skrev jag i min recension av denna charmiga berättelse om nioårige Kurt, döpt efter självaste Kurt Cobain. Lika fint är det att läsa om bokens andre huvudperson, en medelålders August som funderar över livet.

3. Svart krabba - Jerker Virdborg, en väldigt spännande science fiction-doftande thriller som utspelar sig under ett enda intensivt dygn i ett vintrigt landskap (min recension).

4 kommentarer:

  1. Svart krabba har länge funnits på min läsalista, får nog flytta upp den lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt gillat allt jag har läst av Virdborg (4 romaner o en novellsamling), han har som en egen liten genre :)

      Radera
  2. Läst och gillat alla tre! Måste läsa mer av Virdborg helt klart..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Det är tre bra svenska titlar. Har gillat allt Virdborg har skrivit. Har i och för sig hans senaste kvar, Staden och lågorna, den ser jag fram emot!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...