fredag, juni 15, 2012

Tv-sommar, brittsommar

Jag hoppas det går bra att tipsa om SVT igen, efter strulet sist med Buddenbrooks. Fortfarande är svtplay inte helt okej hos mig. Jag kan inte längre inte se den i Google Chrome t ex. Tidigare kunde jag bara se den i Google Chrome. Nå ja.

I alla fall vill man uppmärksamma 200-årsminnet av Charles Dickens födelse med en speciell Dickenssatsning. Jag, som ännu inte kommit mig för att plöja författarens böcker detta jubileumsår, tackar och tar emot förstås.

Söndag den 15 juli kl 20.00 Edwin Drood
Dickens ofullbordade har blivit psykologisk thriller i två delar, om John Jaspers besatthet av den unga Rosa Bud. I rollerna: Matthew Rhys, Rory Kinnear, Tamzin Merchant m.fl.

Söndag den 29 juli kl 20.00 Lysande utsikter
Nyproducerat drama i tre delar baserat på Dickens klassiska roman om föräldralöse Pip och hans öden och äventyr. I rollerna: Gillian Anderson, Ray Winstone, Douglas Booth, David Suchet m fl.

Söndag den 19 augusti kl 20.00 David Copperfield
Drama i fyra delar, repris från 2000. Baserat på Charles Dickens klassiker om David Copperfields liv och hans möten med en rad färgstarka karaktärer, med bl a Daniel Radciffe, Bob Hoskins, Imelda Staunton, Maggie Smith, Emilia Fox.

4 kommentarer:

  1. Härligt med Dickens på tv. Funderar på om jag ska läsa Mysteriet Edwin Drood innan den sänds. Jag köpte boken för åratal sen men aldrig kommit mig för att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan vara bra med en deadline för att läsa Dickens ... Jag har ju som sagt svårt att komma i gång. Men vi har en månad på oss, eller mer! ;)

      Radera
  2. Det ska jag absolut se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också, det lär väl bli den Dickens jag får mig till livs i år ... ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...