söndag, augusti 05, 2012

Antonio Tabucchi

Den italienske författaren Antonio Tabucchi dog tidigare i år, 68 år gammal. Han kom ibland på tal som en möjlig Nobelpristagare, men nu blir det aldrig så. Hans Påstår Pereira fanns bland böckerna jag fyndade hos Agnes i Lund redan i januari, men inte förrän nu blev det läge att plocka fram denna lilla bok.

Påstår Pereira utspelar sig i Portugal 1938, i Lissabon, där Pereira, en ganska ensam änkling, arbetar som kulturredaktör för en dagstidning. Hans liv är väldigt inrutat och han ser inte heller någon större anledning att ändra på den saken. Inte förrän en dag då han plötsligt blir medveten om hur världen ser ut utanför hans egen lilla kulturredaktion där han sitter och översätter gamla franska noveller ...

I en text som ramlar fram över sidorna stoppas frasen "påstår Pereira" in här och var och det gör att jag stannar upp, tänker efter lite extra. Intressant! Wahlström & Widstrand gav 2011 ut Antonio Tabbuchis Tiden åldras fort, den kanske kan vara något?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker också mycket om Tabucchis sätt att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har var mitt första möte med Antonio Tabucchi, men jag träffar gärna honom igen! Finns det någon speciell titel du kan rekommendera, Ingrid?

      Radera
  2. namnet känns bekant....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske i samband med Nobelpriset? Jag hade hört namnet i samband med just Påstår Pereira och nu har jag äntligen läst den.

      Radera
  3. Tiden åldras fort bidar sin tid på mitt nattygsbord...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, spännande! Har du läst något av Tabucchi tidigare?

      Radera
  4. gillar det där 'påstår Pereira' jättemycket! : )

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...