söndag, november 18, 2012

Från A till Ö: B som i Christa Bernuth

Christa Bernuth är tysk journalist och kriminalförfattare, bosatt i München där också de böcker som jag har läst av henne utspelar sig. Det är tre kriminalromaner (Die Stimmen, Untreu och Damals warst du still) om kriminalkommissarie Mona Seiler, ensamstående mamma till Lukas. Hennes ex har en del skumma affärer för sig, Mona har själv haft en svår uppväxt och det är inte bara de kriminella som bråkar med henne på jobbet. Det är nämligen inte alla kollegor uppskattar en kvinnlig chef.

När jag förstod att Christa Bernuths Innere Sicherheit är fristående från de tre tidigare böckerna uppstod av någon anledning ett visst motstånd att läsa den. Den har legat i min hylla i evigheter, men står i alla fall på tur, kanske som nästa månads tyska. Inte heller Bernuths senaste bok, Wer Schuld war, verkar innehålla någon Mona Seiler. I denna thriller hittas psykoterapeuten Paul död i sin lägenhet och i utredningen får polisen anledning att syna vänkretsen extra noga. Enligt författarens webbplats handlar det om död, sex, lögner, olycklig kärlek och komplicerade förhållanden i en modern storstad.

Samtliga böcker finns översatta till svenska, så låt dig inte skrämmas av mina tyska titlar!

Har du läst något av Christa Bernuth? Har du någon bra författare på B att dela med dig av?

2 kommentarer:

  1. Jag har läst Då blev du tyst och Inre säkerhet. Tyckte bäst om den senare, mycket för att den utspelades i gamla DDR - det kändes nytt och annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innere Sicherheit blir nästa månads tyska för mig, ser fram emot att läsa den!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...