tisdag, december 18, 2012

Tips för nattugglor

Jag lovar ingenting, men jag ska försöka hålla mig vaken från kl 22.45 på torsdag för att se filmatiseringen av Mo Yans Det röda fältet i SVT2. Filmen från 1987 är Yimou Zhangs regidebut (Att rida ensam i tusen mil, Den röda lyktan, Flying Daggers) och belönades året efter med en Guldbjörn för bästa film vid filmfestivalen i Berlin.

Det är sent 1920-tal i Shadongprovinsen. Den unga flickan Nian har blivit bortlovad till en femtioårig vinhandlare. När hon anländer till hans hem är han försvunnen och antas vara död. Nian tar över bränneriet och affärerna blomstrar när japanerna anfaller Kina nio år senare.

Har du läst boken och/eller sett filmen? Eller vill du göra det?

10 kommentarer:

  1. Jag har läst boken och tyckte inte om den. Ändå är jag lite sugen på att se filmen, eftersom Li Gong är en av mina favoritskådisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte alls omöjligt att filmen är bättre än boken i det här fallet ... Kul om du också ska försöka se den! :)

      Radera
  2. Takk for tipset! Eg trur ikkje eg får sett han på torsdag, men eg skal sett han på opptak. Eg kjøpte boka for ikkje så lenge sidan og har planar om å lese ho i romjula.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, och tack själv för din kommentar! Jag har inte läst Mo Yan än, men kanske kan det bli Det röda fältet. Börjar med filmen i alla fall :)

      Radera
  3. Tack för tipset, den filmen vill jag ju se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Inte direkt bästa sändningstid för mig som är kvällstrött, men antar att det beror på innehållet ... Har läst att många kommenterar våldet i hans böcker, får se hur jag klarar av filmen på torsdag.

      Radera
  4. Anonym20:30

    Tack för tips! Jag är ju ledig på fredag (om inget oförutsett inträffar), så jag kan ju preppa med kaffe! OCH så har min Ximen Nao och hans sju liv kommit in på bibblan. Mycket Shandong blir det (igen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle dricka kaffe ... Får ladda med lapsang o hoppas på liknande effekt!

      Radera
  5. jag tackar också för tipset! det hade jag missat. men jag har läst boken och tyckte mycket om den. Vitlöksballaderna var jag inte så förtjust i däremot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, ska tänka på alla bokbloggare när jag ser filmen i morgon :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...