torsdag, januari 10, 2013

Falskmyntarna i SVT2

Äntligen ska jag se den tyska filmen Die Fälscher (2007) som min vän Marianne tipsade mig om för hur länge sedan som helst. Känns det som i alla fall. Att den visas just i kväll, på Tysk torsdag, är nästan för bra för att vara sant! SVT2 kl 22.45.

Filmen, som bygger på en sann historia, belönades med en Oscar för bästa utländska film. Om den judiske konstnären Salomon Sorowitsch som för att rädda sitt eget liv i koncentrationslägret Sachsenhausen samarbetar med nazisterna. Planen är att förfalska fiendens pengar samtidigt som man själv samlar på sig amerikanska dollar och engelska pund för att förstöra de allierades ekonomi. Manus är baserat på Adolf Burgers memoarer, gruppens ljustrycksexpert med ansvar för kopiering av sedlarna.


2 kommentarer:

  1. Anonym15:10

    Den är så bra! Jag är lite för kvällstrött (och hade glömt att jag hade tipsat om den, men där ser man) så det blir nog läsning i bingen istället.

    //Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju också kvällstrött ... Men jag har laddat för den hela dagen, så den ska jag bara se. Sittande på en hård köksstol om jag så måste! Och du har ju sett den redan, så du slipper i kväll :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...