torsdag, januari 10, 2013

Från A till Ö: K som i Daniel Kehlmann

Åh, vad jag såg fram emot att läsa Die Vermessung der Welt - Daniel Kehlmann, tysk-österrikisk författare. Så populär, så prisad, den största litterära framgången i Tyskland sedan Patrick Süskinds Parfymen. Och så funkade det inte. Eller jag var inte helt igenom negativ, men inte heller särskilt förjust i denna skröna om två tyska vetenskapsmän. Världens mått heter boken på svenska. Har du läst/tänker du läsa eller kanske se filmen?

Nej, då tyckte jag bättre om Ich und Kaminski, om en cynisk författare/recensent som vill skriva en biografi om den bortglömde konstnären Kaminiski och därför beger sig till den avlägsna alpbyn för att intervjua sitt offer, som dock inte är särskilt intresserad. Ruhm, Ein Roman in neun Geschichten får också plusbetyg av mig, nio noveller med en gemensam nämnare: mobiltelefoner och vårt mer eller mindre desperata behov av dem. Även dessa böcker finns på svenska, som Jag och Kaminski samt Berömmelse. En roman i nio berättelser.

Jag vill gärna läsa mer, kanske Lob: Über Literatur, texter, recensioner och essäer om bl a Thomas Mann, Stephen King, J M Coetzee, Samuel Beckett och Shakespeare. Tidigare har författaren gett ut en liknande bok, Wo ist Carlos Montúfar?, där det bl a handlar om Voltaire, J R R Tolkien, J D Salinger, Milan Kundera ...

Har du läst något av Daniel Kehlmann? Har du någon bra författare på K att dela med dig av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...