tisdag, januari 29, 2013

Från A till Ö: N som i Cilla Naumann

En av mina svenska favoritförfattare är Cilla Naumann, jag har gillat allt jag har läst av henne, senast den augustprisnominerade Springa med åror, en berättelse om två tjejer, med olika liv och bakgrund, som lär känna varandra när den ena kommer som sommargäst till badorten där den andra bor. Även om jag har läst mycket av Naumann har jag inte gett mig på hennes böcker för ungdomar, men nu vore det intressant att ta en närmare titt på 62 dagar som har ett visst samband med just Springa med åror.

Men om vi går tillbaka till det jag har läst, i den otäcka framtidsvisionen Fly hamnar vi på en isolerad halvö där man har inlett ett experiment för att lösa ett av Europas stora problem. Här samlas nyanlända flyktingar för utredning innan man fattar beslut om deras framtid. Det handlar om "vi och dem" på ett sätt som kanske redan har blivit verklighet ...

I cirklarna runt är en ganska upprörande berättelse om hur en kvinna reagerar när hennes älskade stadsdel förändras till förmån för nya byggprojekt, med byggdamm och oväsen och grävskopor mitt på innergården och ... aaarrrgh, jag identifierade mig tydligen en del med huvudpersonen! Boken finns att låna från biblioteket i e-format, precis som Vad ser du nu, en intressant upplagd roman om en avundsvärd kvinna (eller kanske inte förresten?) och novellen Lära sig, en stark berättelse om en utarbetad lärare och hans relation till en av sina elever.

Har du läst något av Cilla Naumann? Har du någon bra författare på N att dela med dig av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...