torsdag, januari 10, 2013

Tyska Top Hits


Ska vi till sist ta en titt på de tyska topplistorna? För böcker alltså, närmare bestämt fackböcker. Enligt Der Spiegel är det dessa böcker som ligger högst på listan just nu:
 
  • 1913 - Florian Illies (förutom författare även konsthandlare och -historiker) har fått en "blurb" från självaste Ferdinand von Schirach som säger att han inte kunde sluta läsa. Om ett år i världshistorien då det hände en hel del ...
  •  
  • Manfred Lütz är psykolog och skriver i sin bok Bluff om hur vi blir lurade av omvärlden, lögner och manipulation från skönhetsindustrin och andra företag. En intelligent inblick i människans psyke, sägs det.
  •  
  • Rolf Dobelli har med två böcker på listans topp, Die Kunst des klaren Denkens (Konsten att tänka klart), med underrubriken 52 Denkfehler, die Sie besser anderen überlassen, ja, vem vill inte lära sig den konsten? Och så Die Kunst des Klugen Handelns (Konsten att handla klokt). Tyskarna vill verkligen ha koll på läget. De också.
 
Själv säger jag nu vielen Dank, gute Nacht, auf wiedersehen, adieu och förklarar den tyska torsdagen avslutad - för den här gången. Tack för du läste, Ich komme wieder, som Arnie säger när han är dubbad till tyska :)

8 kommentarer:

  1. Tack för många bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, jättekul att du var med i dag! :)

      Radera
  2. Anonym22:48

    Tack själv, det var trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det ju :) Det kommer bli fler Tyska torsdagar!

      Radera
  3. Fina tips! Tack för dem. "1913" ska jag verkligen ta mig en titt på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den verkar väldigt intressant, jag vill också gärna läsa. Har lämnat inköpsförslag till mitt bibliotek :)

      Radera
  4. Tack för alla fina tyska tips. Nu blir jag lite mera peppad att läsa igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tack för att du har velat läsa alla tips, säger jag då! Jättekul om jag har kunnat inspirera lite :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...