fredag, februari 22, 2013

En kulturcrush

Jag har länge gillat den begåvade skådisen och dramatikern Jonas Karlsson i teveserier och filmer som Offside, Mannen under trappan, En pilgrims död, Hans och hennes, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, ja, "till och med" Cockpit. Jag har tyvärr inte haft förmånen att se några teateruppsättningar, men kanske någon dag ...

Mitt första möte med Jonas Karlsson i textform blev novellsamlingen Det andra målet, där novellerna i jag-form gör det oundvikligt att inte se JK själv framför sig under läsningen, något som gång på gång ställs på huvudet. Texterna har ofta en absurd ton och till sist känner jag att jag nog borde gå tillbaka och läsa hela novellsamlingen från början, för att hänga med i alla svängar. Ganska oförutsägbart, alltså. Och jag gillar det! Jag gillar också att se Judith Hermann nämnas i en novell, Kent-skivor ligger och skräpar lite här och var och är inte berättelsen om mr Koshiro som hämtad från Murakami? I novellen Det första målet hittar jag faktiskt lite Paul Auster också...

Det ska bli spännande att se filmatiseringen av de noveller som hänger ihop på så sätt att de alla utspelar sig på restaurang Gondolen i Stockholm, i filmen Gondolen, med bl a Jonas Karlsson, Cecilia Frode, Marie Richardson, Martin Wallström. Premiär nästa vinter någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...