torsdag, februari 21, 2013

The Reader - filmen

Jag nämnde hos Books ABC, i en kommentar till ett inlägg om böcker om läsande, att jag sett filmatiseringen av romanen The Reader/Der Vorleser/Högläsaren - Bernhard Schlink och att jag tänkt skriva ett inlägg om den. Det ska tydligen till en tysk torsdag för att det äntligen ska bli av. Jag har inte läst boken, endast Kärleksflykter (min recension) av författaren tidigare, så jag kan tyvärr inte göra några jämförelser. Jag tror ändå att jag skulle gilla boken bättre än filmen. Trots den fina historien är den nämligen ganska hemsk.

1. Jag gillar inte filmer med smetig violinmusik. Precis. Hela. Tiden.
2. Jag gillar inte att skådespelarna som ska föreställa tyskar pratar engelska med tysk brytning.
3. Jag blir lite trött på Kate Winslets nakna bröst.


4 kommentarer:

  1. Råder dig att läsa boken :-) inga fioler någonstans som stör den fina upplevelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Då ska jag definitivt göra det någon gång :)

      Radera
  2. Bra att veta, tror jag läser boken och skippar filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under förutsättning att du också stör dig på dessa tre punkter tror jag att det kan vara en bra ide!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...