måndag, april 01, 2013

Världsutmaning: min boklista

Efter mitt läsmaraton upplever jag nu den där euforiska känslan man får efter en stor idrottsprestation och tror att jag klarar av precis allt! Eller ... kanske inte ... 

Hur som helst hoppar jag i alla fall på Hannas världsutmaning, med en bok från varje världsdel. Jag gör det enkelt för mig och plockar böcker som jag redan har hemma, med ett undantag. Jag skulle gärna klara av utmaningen på tre månader, alltså två böcker i månaden. Eller på två månader, tre böcker i månaden! Euforisk, som sagt ...

Afrika:

The Boy Next Door - Irene Sabatini (Zimbabwe), om kärlek över rasgränserna och om det oroliga åttiotalet efter att landet blivit självständigt.

Asien:

Båten - Nam Le (Vietnam/Australien) - där är författaren i alla fall född/uppvuxen. Men en bok som enligt baksidestexten tar mig från Columbias slum till Teherans gator, från New York City till Iowa City, från en liten fiskeby i Australien till ett fartyg på Sydkinesiska havet får så klart vara med i världsutmaningen!

Europa:

Die Häuser der anderen - Silke Scheuermann (Tyskland). Mhm, två flugor i en smäll, se: det tyska läsprojektet.

Nordamerika:

Legend of a Suicide - David Vann (Alaska). Jag älskade Caribou Island, så jag vill gärna läsa mer.

Oceanien:

In a German Pension - Katherine Mansfield (Nya Zeeland) KM är född och uppvuxen i NZ, men flyttade som nittonåring till London, UK. Oh, well. Jag vill läsa hennes novellsamling om tyskar, som jag hämtat gratis på iTunes.

Sydamerika:

Hemlig lycka - Clarice Lispector (Brasilien). Har länge tänkt läsa och lånar denna novellsamling på biblioteket.

9 kommentarer:

  1. Spännande böcker! Båten har jag varit sugen på sedan den först kom. Ska bli spännande att se vad du tycker om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är nöjd med mitt urval så det blir några intressanta läsmånader framöver. Om det blir två eller tre eller fler återstår att se :)

      Radera
  2. det där skulle man försöka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, häng med oss på resan!

      Radera
    2. Anonym08:45

      Ja, häng med!

      Radera
  3. Anonym18:46

    Vilken rolig utmaning.Lycka till:)Har läst Båten och den vill jag verkligen rekommendera.Mycket bra!! AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar utmaningar ;) Båten ser jag fram emot att läsa!

      Radera
  4. Anonym11:11

    Åh, Silke Scheuermann vill jag ju läsa mer av. Fast inte på tyska tyvärr. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är första boken för min del, jag hoppas att jag ska gilla!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...