lördag, maj 04, 2013

Rövarbruden, De roofbruid, Röövelpruut ...

I höst ger Norstedts ut Margaret Atwoods klassiska Rövarbruden i pocket, i oktober närmare bestämt. Hurra för det, det är en riktigt bra bok. Omslaget blir nytt förstås, se nedan:

 
Men nja, vad säger ni? Jag blir inte särskilt förtjust i det nya (till vänster), kanske är jag partisk eftersom läsningen av Rövarbruden (1993) för mig är så förknippad med min gamla tummade pocket (till höger). Här en titt på några andra länders varianter av Rövarbruden:
 
Två engelskspråkiga varianter, jag får (möjligen något långsökta) Lost- respektive Sidney Sheldon-vibbar. Först ögat, "see" som i "Zee-nia"? Det allseende ögat? Och så handsken, och ringen, som känns så Tracys hämnd.

 
 
Två olika versioner av den franska upplagan. La voleuse d'hommes. Sensuell titel och sensuella bilder. Jag gillar det vänstra omslaget. Om det är någon fransk gest, som när vi korsar fingrarna när vi ljuger, skulle det ju passa bra.
 

Italien och Nederländerna. Avklätt och påklätt. Eller avklätt igen kanske. Var är Zenia? Hon går genom tavlan ut ur bilden ...

 
Och så Polen och Finland, trolskt och mystiskt respektive glatt och pladdrigt. Lite falsk marknadsföring, tycker jag allt. Vem är förresten vem på den högra bilden?


Vackra strama Japan, ett konstverk, och så till sist la pièce de résistance! Kära Estland, varför hatar ni Margaret Atwood? Att titeln låter lite lustig för oss svenskar kan ni förstås inte rå för ...
 
Min favorit? Den här eleganten:


9 kommentarer:

  1. Läste Rövarbruden för ett antal år sedan och jag skall ärligt säga att jag inte kommer ihåg vad den handlade om. Kanske dags för omläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker håller för omläsning, jag har själv läst Rövarbruden flera gånger så det tycker jag att du ska göra :)

      Radera
  2. Den enda jag skulle plocka upp endast baserat på omslaget är just din favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det snyggt! Det finns en hel serie omslag i samma stil, med andra Margaret Atwood-böcker, alla mycket fina.

      Radera
  3. är mkt förtjust i omslagsjämförelser. snygg utredning!

    Tracys hämnd : ) Mon dieu, vad jag älskade den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken - och filmen! Eller serien, snarare. Pure 80's :)

      Gillar också omslagsjämförelser, så fler sådana, tack!

      Radera
    2. (Ahem, Tracys hämnd/If Tomorrow Comes fanns visst på YouTube ... :)

      Radera
  4. Ha ha, så kul att hitta till denna diskussion. Satt och googlade och försökte komma fram till just vem bestämt att en 10 år gammal bildarkivsbild på mig själv skulle dyka upp som bokomslag. Håller nog med att jag hade nog valt din favorit över denna ;) (Numera boende i Vietnam)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, vad? Är det du som är på bokomslaget, fantastiskt kul! Hoppas du får en rejäl royalty :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...