torsdag, augusti 29, 2013

Månadens tyska: Der Nachtwandler

Leon Nader vaknar en morgon ur sina oroliga drömmar men han är inte alls förvandlad till någon stor skalbagge ... Däremot får han se sin blåslagna hustru Natalie i all hast packa en resväska. Leon har ingen aning om vad som har hänt, men frugan drar därifrån och är sedan spårlöst försvunnen. I sin ungdom led Leon av sömnsvårigheter, han gick i sömnen och blev till och med behandlad för problemen. Han har hittills känt sig helt återställd, men nu vet han precis vad som måste göras. Han skaffar sig en speciell övervakningskamera som fästs på huvudet och som ska filma vad hans nattliga jag egentligen pysslar med.

Der Nachtwandler - Sebastian Fitzek blev månadens tyska, jag skrev lite om den tidigare: Sömngångare på film. X2! Den läskiga boken blev plötsligt ännu läskigare när jag upptäcker att det finns en app som hör till! För 7 kr kan du spela in dig själv när du sover, eh, tack, men jag tror inte det. Sebastian Fitzek är ju mästare på virala grejer och marknadsföring, se: Der Augenjäger, så det var väl ganska självklart att han skulle hitta på något i den här stilen.

"Som vanligt" i Fitzeks böcker finns det en del knasigheter och logiska brister, "varför gör Leon si och inte bara så?" Inte för att jag direkt förväntar mig någon djup psykologisk skildring ... Ett blandat betyg får Der Nachtwandler, en mycket bra inledning, en spännande första halva, men slutet, den amatörmässiga upplösningen, får mig att vilja kasta boken i väggen. Nu borde jag väl säga som Nike: I'm so outta here, men vem försöker jag lura? Vid det här laget vet vi ju alla bättre, nicht wahr ...?

Ordlista:
der Türspion - titthål i dörr
schaulustig - nyfiken, skådelysten (schauen - titta /på/)
der Durchfall - diarré (durch - genom, -fall - fall ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...