lördag, augusti 31, 2013

Världsutmaning och novell-lördag: Hemlig lycka

Sista boken i världsutmaningen, snyft. Jag tackar Hanna (som f ö i dag har novell-lördag) för en jättebra utmaning! När jag läser igenom mina inlägg kan jag konstatera att jag har haft turen att läsa otroligt bra böcker under de här månaderna, inte minst den titel som kom att bli den sista i raden, Hemlig lycka - Clarice Lispector (Sydamerika).

Det är mitt första möte med den brasilianska författaren, som enligt wiki har beskrivits som den viktigaste judiska författaren sedan Franz Kafka. Av någon anledning känns det bra att närma sig henne i en novellsamling, gillar jag inte det jag läser finns det liksom en enkel flyktväg. Men CL charmar mig redan i den allra första berättelsen, titelnovellen Hemlig lycka, som handlar om bokkärlek.

I tjugofem ofta mycket korta noveller, små scener från till synes helt vardagliga händelser (man äter ett ägg, man blir bjuden på lunch, man ser en hund) tränger författaren längre och längre ner för att utforska detaljerna på nära håll, närsynt och intimt. Jag såg allt, skriver författaren i novellen Att förlåta Gud, och utan eftertanke. Först efter hand lade jag märke till att jag lade märke till saker. Det blir faktiskt så att mitt första intryck många gånger förvandlas till något annat bara ett par stycken längre ner. Enligt bokens förord finns det för det mesta ett självbiografiskt inslag i texterna och det gör det ju inte mindre intressant. En spännande bekantskap, Clarice Lispector!

4 kommentarer:

  1. Åh, kul att du slår ihop två utmaningar till en :) Och så roligt att du deltog i världsutmaningen! Det är nog inte helt omöjligt att den återkommer. Jag pratade med en litteraturälskare som bor i Brasilien och han tipsade mig om att Lispectors Stjärnans ögonblick är den bästa. Jag tyckte mycket om den! http://feministbiblioteket.se/lispector-clarice-stjarnans-ogonblick-1977/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det smart gjort? ;) Så klart jag är med nästa gång världsutmaningen dyker upp, ett jättebra upplägg! Jag läser gärna mer Lispector, en mycket speciell författare som jag fastnade för med den här novellsamlingen.

      Radera
  2. Så effektiv du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så himla nöjd med mig själv! ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...