lördag, september 14, 2013

Tre på tre: Stundens blomma

Jag stuvar om lite i utmaningen Tre på tre (eller också blir detta ett bonusinlägg), ty jag kom hem från biblioteket med en Ko Un. Och man vill ju vara förberedd, även om jag inte tror på Asien i år.

Jag har förstått att den sydkoreanske poeten (där Ko är efternamnet) antingen skriver mycket långa dikter eller mycket kortfattade. Stundens blomma som jag råkade få tag innehåller de kortare dikterna. Och de är verkligen mycket korta, som ögonblicksbilder från en by, från ett nysått risfält, en väg, en skog, vardagligt och jordnära, nästan grovkornigt ibland, och illustrerade med författarens vackra tuschteckningar.


Komma
och punkt
Efter att ha slarvat med er i fyrtiofem år
säger jag tack och adjö
 
Jag lovar att aldrig skämma ut er mer
 
*
Jag rodde med bara en åra
men förlorade även den
 
Och såg för första gången ut över vida vatten
 
*
Där en stridsvagn passerade förra sommaren
blommar i höst en vild krysantemum

Ko Un, i många år en kandidat till Nobelpriset i litteratur, betraktas som Sydkoreas främste och mest produktive poet. Som ung gick han i kloster som munk och började inte skriva på allvar förrän han var över 30 år. Engagemanget i en politisk motståndsrörelse gjorde att han dömdes till livstids fängelse av den dåvarande sydkoreanska militärdiktaturen, men efter två år släpptes han fri. Född 1933, fyllde alltså 80 år i år. Får han fira det med ett Nobelpris i litteratur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...