torsdag, december 19, 2013

Tysk torsdag: en årslista

2007 och 2008 fyllde jag i denna tyska lista, en lite annorlunda sammanställning över årets lästa böcker. I år ser den ut ungefär så här:

- Bücher mit einer Farbe im Titel (bok med färg i titeln)
Joyce Carol Oates - Blonde (nja ...)

- Bücher mit einem Tier im Titel (djur)
Karin Alvtegen - Fjärilseffekten

- Bücher mit einer Vornamen im Titel (förnamn)
Julia Deck - Viviane Élisabeth Fauville
Nathan Englander - Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank
Barbara Constantine - Och sen Paulette
Christa Wolf - Kassandra
Michael Ondaatje - Anil’s Ghost

- Bücher mit einem Ort im Titel (plats)
Victoria Benedictsson - Från Skåne
Pija Lindenbaum - Plats (!)
Håkan Nesser - Styckerskan från Lilla Burma
Håkan Nesser - Levande och döda i Winsford
David Vann - Caribou Island
Silke Scheuermann - Shanghai Performance
Emma Hamberg - Larma, släcka, rädda i Rosengädda

- Bücher mit einer Wetter-Ereignis/Phänomen im Titel (väder o liknande)
Johannes Anyuru - En storm kom från paradiset
Paul Auster - Vinterdagbok
Jonas Brun - Skuggland

- Bücher mit einer Pflanze im Titel (växt)
Ko Un - Stundens blomma
Park Wan-Suh - Det kala trädet

Hur ser din lista ut?

Andra som läser och pratar tyskspråkig litteratur i dag:

Sanna - tipsar om Im Westen nichts Neues
mimmimarie - ger boklistan från en litteraturkurs
Bokhora - skriver om filmatiseringen av Våtmarker
Ingrid - berättar om en gränslös sorg
Bokdivisionen - fick också ihop en tysk årslista
Siv - en tysk fredag om Boktjuven och Görlitz

6 kommentarer:

  1. Spännande rubriker- den där med väder känns ju extra aktuell ... en väldigt trevlig utmaning, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lagom svår utmaning för mig, några dagar innan jul ... ;)

      Radera
  2. Innovativ uppställning. Skulle vilja ge mig på något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då kommer jag och tittar :)

      Radera
  3. Anonym20:29

    Så, nu har jag svarat hos mig! :)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...