torsdag, december 12, 2013

Tysk torsdag: Nobel

Under Nobelveckan passar det väl bra att prata lite om tyskspråkiga nobelpristagare i litteratur? Ja, det gör det. Tyskan delar andraplatsen med franskan efter engelskan när det gäller antalet pristagare sorterat på språk, med hela 13 författare:

1902 Theodor Mommsen (Tyskland)
1908 Rudolf Eucken (Tyskland)
1910 Paul Heyse (Tyskland)
1912 Gerhart Hauptmann (Tyskland)
1919 Carl Spitteler (Schweiz)
1929 Thomas Mann (Tyskland)
1946 Hermann Hesse (Tyskland, Schweiz)
1966 Nelly Sachs (Tyskland, Sverige)
1972 Heinrich Böll (Västtyskland)
1981 Elias Canetti (Bulgarien, Storbritannien, Schweiz)
1999 Günter Grass (Tyskland)
2004 Elfriede Jelinek (Österrike)
2009 Herta Müller (Rumänien, Tyskland)

Tre av de sammanlagt tretton kvinnliga författare som belönats med Nobelpriset är alltså tyskspråkiga. Jag ger mig själv knappt godkänt med fem författare (Mann, Hesse, Böll, Jelinek, Müller), jag har inte läst alla på tyska, men det kan vara något att jobba på. Min hemsnickrade prognos säger att det kommer dröja ett tag innan vi får se en ny tyskspråkig nobelpristagare och att det då kommer bli en manlig författare.

Har du läst några tyska nobelpristagare?

Andra som läser och pratar tyskspråkig litteratur i dag:

Ingrid - har läst Preussaren i Jolos essäsamling
Hos mimmimarie handlar det i dag om prinsessan Friederike
Lucka 12 i Feministbibliotekets fina julkalender handlar om Schweiz

10 kommentarer:

  1. Tyskland/det tyskspråkiga är väl representerat i Nobelprissammanhang kan man konstatera. Jo, det dröjer nog till nästa gång.... Mommsen och Eucken har jag inte läst något av och inte heller Spitteler (tror jag). Fråga är om jag har någon större lust att attackera de båda förstnämnda- de verkar väldigt dammiga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog främst de yngre, odammiga för mig också. Kan du tipsa mig om Günter Grass? Jag har haft svårt för hans böcker, men det måste finnas något t o m jag kan gilla ;)

      Radera
  2. De fem första har jag inte läst, men resten är faktiskt avverkade. Jag har läst Krabbans gång av Grass som jag faktiskt gillade.
    P-S. Jag har åstadkommit ett tyskt-torsdags-inlägg idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8 författare, bra jobbat! Tack så mycket för tipset om Krabbans gång, mitt mål är att försöka mig på den på tyska någon gång ... Kul, jag länkar genast till ditt inlägg!

      Radera
  3. Om jag får välja en bok av Grass blir det "Mitt århundrade". Otroligt intressant!
    http://ingridsboktankar.blogspot.se/2011/09/aret-var-1977.html .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, den låter spännande! Finns på mitt bibliotek, så jag antecknar titeln :)

      Radera
  4. Nio av tretton är väl helt ok? Dessutom två på originalspråk (Hauptmann och Mann, inte frivilligt såklart).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nio av tretton är mer än godkänt! Jag ser fram emot lite mer frivilligläsning, egentligen är det väl bara Mann, Jelinek och Müller som jag riktigt har kunnat uppskatta.

      Radera
  5. Grass var helt ok! Jag fuskade lite med Canetti och läste en kort novell, men jag ska straffa mig själv för det och läsa en bok jag vann hos Nobelprisprojektet tidigare i år. Den ska vara bra sägs det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. O, nej, inte straffa (bara rispa;) Vad har du läst av Grass som du gillade? Grattis till vinsten! Jag var nog också med o tävlade där ... utan framgång :)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...