fredag, januari 03, 2014

Ingen Mantel? Ingen Munro?

Nomineringarna till Bokbloggarnas litteraturpris är klara och jag fick inte med någon av mina kandidater på topp-10. Åtta av tio är svenska titlar. Jag läser inte så mycket svenskt, förutom i pris- och nomineringstider, dvs nu.

Ett par ungdomsromaner hamnade på listan, en genre jag sällan/aldrig läser, men nu kanske jag provar någon av dem, innan jag röstar. Eller inte. Har endast läst Lena Andersson och håller just nu på med Therese Söderlind, bra böcker båda två.

De tio med flest röster och som har chans att vinna är:

Jessica Kolterjahn – Den bästa dagen är en dag av törst (Forum)
Sara Lövestam – Hjärta av jazz (Piratförlaget)
Mikael Fant – Vattnet i mars (Piratförlaget)
John Green – Förr eller senare exploderar jag (Bonnier Carlsen)
Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Döden (Norstedts)
Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen (Norstedts)
Lena Andersson – Egenmäktigt förfarande (Natur & kultur)
Carol Rifka Brunt – Låt vargarna komma (X Publishing)
Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg – Nyckeln (Rabén & Sjögren)
Therese Söderlind – Vägen mot Bålberget (Wahlström & Widstrand)

Må bästa bok vinna!

3 kommentarer:

  1. Jag glömde nominera Munro!! Jag var övertygad om att Oksanens senaste och kanske även Kim Thuy skulle komma med, men icke. Jag har bara läst Gardell av dem på listan och jag tycker inte att han ska vinna, så det blir ingen röst för mig i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, ja, Munro borde ha varit med förstås. Det verkar svårt för översatta böcker att ta sig in på listan. Jag ska försöka hinna med att läsa någon/några fler titlar, så jag kan rösta initierat ;)

      Radera
    2. Anonym23:38

      Hanna, med tanke på vilken blogg du skriver för borde du kanske ta en titt på Vattnet i mars innan du lägger ner din röst. Fina vinklar på olika HBTQ-frågor där, liksom naturligt i bokens flöde, utan att vara det minsta påklistrade så att säga.
      Mvh
      Emeli H

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...