tisdag, mars 18, 2014

Back in the ... Россия

Intressant val av land den här veckan! Linda fortsätter på den aktuella konfliktlinjen, förra veckan berättade vi bokbloggare om våra kulturintryck från Afghanistan, nu Ryssland.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Ryssland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Fästmön - Anton Tjechov och En dåres anteckningar - Nikolaj Gogol är två av böckerna som ingår i Novellix fyra med ryska klassiker, båda två finns att låna snabbt och smidigt på e-lib. Fina klassiker, men en lite aktuellare bok är Mannen utan ansikte - Masha Gessen, rysk journalist som kartlagt den före detta KGB-agenten Vladimir Putins väg till makten i Ryssland.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Ryssland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

2000 läste jag en rysk deckardrottning, De som dör först - Alexandra Marinina (min recension), författare och kriminolog med överstelöjtnants grad inom polisen som skriver om Anastasia Kamenskaja, kriminalkommissarie i Moskva. Hon lanserades som "den största litterära exporten sedan Tolstoj" och en av de kvinnor som hade störst samhällsinflytande i landet. Bäst gillade jag att läsa om vardagslivet i Ryssland, om de sociala klyftorna med ekonomisk brottslighet, korruption och maffia på ena sidan och myndigheter med knappa resurser och de vanliga människorna på den andra. Det skulle vara intressant att veta hur hon skildrar landet i dag!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Ryssland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Hanna tipsar om Allahs svarta änkor - Julia Juzik, en ukrainsk journalist bosatt i Moskva, som skriver om kvinnliga självmordsterrorister i Tjetjenien och vad som får dem att begå dessa fruktansvärda brott. Tydligen en bok som bränts på Putins bokbål, bara det kan ju vara en anledning att läsa.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Ryssland.

Jag återvänder till ett av mina käraste ämnen - Eurovision! Vem kan t ex - hur gärna man än vill - glömma de ryska gummorna från 2012, med Party for Everybody? I den nationella tävlingen slog de ut en av mina favoriter, Dima Bilan, som tidigare tävlat med Never Let You Go och Believe, kanske Eurovisions bästa nummer någonsin. Den fantastiske konståkaren Jevgenij Plusjenko var med på scen och bidrog säkert till segern 2008. Eftersom Dima Bilan är bisexuell kommer han antagligen inte få tävla igen på ett tag ...

Den senaste tiden har en del dokumentärer om Vladimir Putin kommit i min väg, t ex I Putin - A Portrait, Tsarens återkomst och Putins vinter-OS. Intressant, och inte så lite skrämmande om tillståndet i landet just nu.

Om en är intresserad av Leo Tolstoj, med bl a Anna Karenina och Krig och fred, vill en kanske se filmen The Last Station, baserad på en biografisk roman med samma namn, om de sista månaderna i författarens liv, med bl a Christopher Plummer, Helen Mirren, James McAvoy). Det ville jag, men filmen är tyvärr ingen höjdare. Rysk film ska jag försöka få upp ögonen för, jag kan i princip ingenting. Tips?

6 kommentarer:

  1. "Mannen utan ansikte" låter intressant och de ryska gummorna var vansinnigt fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både intressant o personligt skrivet av Gessen. Jag vill läsa hennes senaste, om Pussy Riot, också. Haha, de ryska gummorna vill jag nog helst glömma ändå, iaf deras låt ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Bokgeografierna är en guldgruva!

      Radera
  3. The last station låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tyckte jag också, blev dock lite uttråkad ... Plus smetig filmmusik, som jag avskyr!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...