lördag, mars 08, 2014

Några boktips den 8 mars

Jag har varit feminist minst sedan 1975, då var jag elva år. Jag läste Tjejerna gör uppror - Frøydis Guldahl, om trettonåriga tjejerna Asta, Liv, Kerstin och Tone och rasade över orättvisorna. 1977 kom boken som serie, finns nu på Öppet arkiv!


Några år senare läste jag med stor behållning Egalias döttrar - Gerd Brantenberg, en klassiker som håller än, om landet Egalia där männen äter p-piller och bär pehå.

I Hatet - Maria Sveland skildras på ett mycket personligt sätt den otäcka samhällsutvecklingen vi befinner oss i nu, med näthat, kvinnohat, feministhat.

En annan svensk feminist är Elin Wägner, hennes Pennskaftet från 1910 handlar om en grupp kvinnor som förenas i kampen för kvinnlig rösträtt. (min recension).

Shahrazad reser västerut - Fatima Mernissi tycker jag är en mycket tankeväckande och läsvärd jämförelse mellan kvinnoförtryck i väst och i öst (min recension).

Kassandra - Christa Wolf är ett läsäventyr med kultstatus, en bok som blev viktig för såväl den tyska kvinno- som fredsrörelsen (min recension).

The Yellow Wallpaper - Charlotte Perkins Gilman är ännu en klassiker, en novell med många bottnar och ett feministiskt perspektiv (min recension).

4 kommentarer:

  1. Tack för alla bra tips. Jag har bara läst ett fåtal böcker på din lista och flera är helt nya för mig. Jag minns också tv-serien och hur arg jag blev när jag såg den. Visste inte att den var baserad på en roman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också såg och minns serien! Boken ligger på vinden någonstans, hoppas jag har sparat den i alla fall.

      Radera
  2. Mycket intressanta tips! Jag läste Egalias döttrar först i höstas (tack vare feministbiblioteket), och Pennskaftet är en storfavorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Feministbiblioteket att tacka för mycket :) Jag var mycket ung när jag läste Egalias döttrar och den påverkade mig starkt, tack o lov får jag väl säga!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...