lördag, april 26, 2014

Pappersstäder

John Green
PAPPERSSTÄDER
Roman - Bonnier Carlsen
[0]

Jag läser sällan YA, men när John Greens senaste på svenska låg i bokresans presentpåse kändes det som ett bra tillfälle att pröva igen. Jag har inte läst dundersuccén Förr eller senare exploderar jag, men har så klart som bokbloggare inte missat alla positiva inlägg om den. Pappersstäder inleds med en en intresseväckande prolog, det är en vanlig dag i parken då nioåriga kompisarna Margo och Quentin hittar en död man vid ett träd. Margo blir nyfiken medan Quentin baravilldärifrånochcyklahemochberätta. I sin anteckningsbok inleder Margo en utredning (à la Harriet Spion - Louise Fitzhugh!), hon älskar mysterier och redan här reflekterar Quentin över att det kanske var därför hon blev ett själv ... Vad är det egentligen som har hänt?

Många år senare börjar det närma sig examen från high school, Quentin och Margo bor fortfarande grannar men medan Q, som han kallas, mest hänger med orkesternördarna går Margo sina egna vägar, en tjej mit Wanderlust. Inget blir heller lättare av att Quentin är obotligt kär i sin barndomskompis, känslor som verkar obesvarade. När hon mitt i natten dyker upp utanför hans sovrumsfönster för att be om hjälp med en snillrik hämndaktion är han därför inte svårövertalad. I ett nattligt Orlando och med en lista på elva problem, varav minst fem kräver flyktbil med chaufför, får Quentin uppleva sitt livs natt och någonstans vågar han hoppas att allt nu kommer att förändras, till det bättre för hans egen del alltså. Men! Nästa dag är Margo försvunnen. På grund av ett par mystiska ledtrådar, som Q är övertygad om att hon lämnat till just honom, kommer han fram till att hon faktiskt vill bli hittad och inleder därför sin egen utredning, en jakt som avslutas med en hysterisk roadtrip.

Jag måste ge extra plus för att en av Margos ledtrådar får vara WW, Walt Whitman och hans dikt Leaves of Grass. Även Emily Dickinson får vara med på ett hörn! Pappersstäder är författarens tredje bok från 2008 som nu har översatts till svenska av Ylva Stålmarck. Den senaste, Förr eller senare exploderar jag blev film (The Fault in our Stars), samma sak kommer så klart ske även med Pappersstäder (Paper Towns). Min hjärna går via Hazels syretank till Emma i teveserien Bates Motel och landar vid Freddie Highmore i rollen som Quentin. No? Nå ja, jag hade inte jättefel i alla fall ... Och visst, det kan nog bli mer YA för mig, i alla fall av John Green.

4 kommentarer:

  1. "mit Wanderlust" : D

    läser inte heller YA så ofta. en sak jag störtgillar med den här är omslagsbilden.

    Mvh, Kartnörd. Också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moi aussi! Vad är det med boknördar o kartor egentligen?

      Radera
  2. Den här var riktigt bra !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser gärna mer av John Green!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...