torsdag, juni 26, 2014

Sommar på tyska


En tysk sommartorsdag, för att ge lite extra stöd till Die Nationalmannschaft inför kvällens match mot ("halvtyska") USA. (Mit oder ohne Nichtangriffspakt?)

Elin på bloggen Tyskbokhylle ger sina bästa tyska tips, bl a Peter Stamm och Olga Grjasnowa. Mitt allra bästa tips är fortfarande tyska e-lån, men här kommer ytterligare några:

Nya romaner
Er ist wieder da - Timur Vermes (min recension)
Alle leben so - Angelika Klüssendorf (min recension)
Am Beispiel meines Bruders - Uwe Timm (min recension)

Klassiker
Thomas Mann, t e x Der Tod in Venedig
Die Klavierspielerin - Elfriede Jelinek (min recension)

Krim
Tannöd - Andrea Maria Schenkel (min recension)
Nullzeit - Juli Zeh (min recension)

Film
Die Wand
Lore
Elementarteilchen och Barbara

TV
Das blaue Sofa

3 kommentarer:

  1. Vi har jätteroligt åt Er ist wieder da just nu, min livspartner och jag! Många bra tips i din sommartorsdagslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni gillar den, Sanna! Kan tänka mig att den passar bra för högläsning :)

      Radera
  2. Det låter helt fantastiskt, Hanna! Jag måste helt klart öka farten om jag ska hinna med (minst) 15 böcker på tyska i år, så ömsesidig pepp kan nog vara på sin plats :)

    SvaraRadera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...