måndag, februari 23, 2015

Jakten på ett liv

Bok nr 2 av de nominerade titlarna till Sveriges Radios Romanpris blev Kalmars jägarinnor, Tove Folkessons debut. 1998 är Eva Zackrisson 17 år (född 1981 precis som författaren), en ålder som kan vara ganska stökig ändå men nu står man dessutom snart inför millennieskiftet, som programmerade in nya idéer i oss, det var ett lustmord på sådant som var mossigt och nittio. Allting skulle få en ny schysst yta. Blank och modern. Det skulle bli lättare att andas där, i framtiden.

Precis som huvudpersonen i Den andra kvinnan - Therese Bohman (min recension) är Eva en intelligent tjej som vill något mer än vad omgivningen kanske vet om eller ens skulle förstå om de visste. I framtiden väntar KTH på henne, men i nuet har hon tillsammans med några kompisar bildat klubben Kalmars jägarinnor. Tjejerna utgör ett brokigt gäng à la Spice Girls som lever för adrenalinkickar med mycket fylla och party. De gränser som samhället, skolan, föräldrar, eventuellt kan sätta upp är så klart till för att utmanas, belöningen blir omvärldens chockerade blickar.

Boken har berömts för känslan och språket, men det är inget som direkt biter på mig. Alla tidsmarkörer, och även de kursiverade avsnitten, känns ansträngda i stället, på ett sätt som för mig skymmer budskapet. Jag blir inte jättesugen på att läsa fortsättningen på berättelsen om Eva, i Sund (april) - om klass och konst, om sökande och migration – mellan nationer, kulturella sfärer och språk­gemen­skaper, över sundet, mellan fastland och ö. Det handlar om en människa som vill förverkliga sig själv.

Hela listan på nominerade till Sveriges Radios Romanpris (överstruket = läst):
  • Den andra kvinnan - Therese Bohman
  • Psykodrama- Magnus Dahlström
  • Kalmars jägarinnor - Tove Folkesson
  • Timme noll - Lotta Lundberg
  • Kafkapaviljongen - Tony Samuelsson
  • Twist- Klas Östergren

4 kommentarer:

  1. tidsmarkörer kan vara svårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och de bör användas med måtta, tycker jag.

      Radera
  2. Den står tror jag näst på tur för mig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går rätt fort att läsa, om man säger så ... Har börjat på Psykodrama nu, hoppas jag gillar den bättre!

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...